Rozvody treba meniť pravidelne
Rozvody sú nevyhnutnou súčasťou každého auta, rozdiel je len v tom, či máte rozvody remeňové alebo reťazové. A hoci o ich prítomnosti väčšina vodičov častokrát ani nevie, respektíve sa nimi veľmi nezaoberajú, nemali by na ne zabúdať. Najmä na ich pravidelnú údržbu a výmenu, inak hrozí veľmi nákladná oprava celého motora.
Rozvodové remene
Problémy s rozvodovými remeňmi a reťazami sa týkajú množstva áut, no len poniektorí poznajú ich skutočnú funkciu a riziko, ktoré hrozí pri ich opotrebovaní. Pritom, bez rozvodového mechanizmu sa neobíde žiadne auto, pretože, zjednodušene povedané, rozvody spájajú a koordinujú otáčanie hriadeľov, ktoré riadia ventily, no taktiež slúži na poháňanie vodného čerpadla, u naftových motorov niekedy aj vstrekovacieho čerpadla. Okrem samotného remeňa, vyrobeného z pogumovanej textílie sú súčasťou rozvodov i vodiace a napínacie kladky. Práve kladky bývajú najčastejšie kameňom úrazu, keďže samotný remeň sa zvykne pretrhnúť len výnimočne.
Čo môže poškodiť remeň?
Možností je viac, najčastejšie ho poškodí vytekajúci olej alebo nafta. Velmi často tiež dochádza k pretrhnutiu rozvodového remeňa v dôsledku poškodenia nejakého vnútorného príslušenstva motora - drážkového remeňa, ktorý poháňa alternátor (jeho časť môže vniknúť pod kryt rozvodov a následne medzi samotný remeň a ozubené koleso).
A čo sa stane, keď remeň praskne či preskočí? Stretnú sa piesty s ventilmi a poškodenie môže by rôzne: od menej závažného, keď dôjde len k ohnutiu ventilov až po ďaleko vážnejšie, kedy sa zlomí vačkový hriadeľ, prípadne všetky ventily, môže sa dokonca poškodiť aj blok motora, ohnúť ojnica alebo kľukový hriadeľ.
Nakupujte opatrne, meňte pravidelne
Obzvlášť pri kúpe jazdených áut si je treba dávať veľký pozor. Je jasné, že bežný šofér nemusí ani vedieť, kde sa remeň v aute nachádza a ak by to aj tušil a chcel skontrolovať, veľmi si tým nepomôže. Laik totiž voľným okom nič nespozoruje. Aj preto je také dôležité rozvody pravidelne meniť, ideálne podľa predpisov samotného výrobcu.
To, čo nie je problém odsledovať pri novom aute, je však často komplikáciou pri autách jazdených. Ich históriu (aj výmeny rozvodov) si totiž len veľmi ťažko overíte (nakoľko nie je doložená ani v servisnej knižke) a keďže každá automobilka určuje iné intervaly výmeny rozvodov, ani počet najazdených kilometrov na tachometri nie je smerodajný (navyše, viete vôbec, či je tento údaj pravdivý?).
Čo teda v danom prípade? Po kúpe takéhoto auta sa odporúča komplexná výmenarozvodov, najlepšie v autorizovanom servise. Najmä staršie luxusné autá sa vedia výmenou rozvodov slušne predražiť, čo je ďalší dôležitý argument, ktorý pri kúpe auta zvažujte. Výmena rozvodov totiž nie je lacná záležitosť.
Čo všetko treba vymeniť?
Servisy sa pri výmene rozvodov riadia predpismi výrobcu, takže sa to môže líšiť v závislosti od značky vozidla. V každom prípade, remeň sa mení vždy, tiež je zvyčajne potrebné vymeniť aj kladky a často aj vodné čerpadlo. Neodporúča sa zbytočne šetriť, napríklad tak, že sa nevymení komplet všetko, ale len časť rozvodov. Môže sa totiž stať, že napnutím nového remeňa sa zmenia tlakové pomery na kladkách, čoho následkom sa môžu zadrieť ložiská.
Originál alebo postačí aj náhrada?
V každom prípade sa odporúča podstúpiť túto výmenu v značkovom servise, minimálne sa ísť opýtať na cenu originálnej sady remeňa a kladiek. Od danej sumy sa môžete následne odpichnúť a porovnávať. Ale pozor! Mnohí „neoriginálni“ výrobcovia či servisy sú veľakrát ešte drahší. Nakoľko sú rozvody takou dôležitou časťou automobilu, dobre zvážte, či je šetrenie na mieste.