Oprava čelného skla - na čo netreba zabudnúť?
Oprava autoskla predstavuje alternatívu voči klasickej výmene a demontáži skla. Štandardne sa oprava praskliny realizuje pomocou odsatia vzduchu z dutiny praskliny a jeho nahradením špeciálnou látkou. Tá má index lomu svetla rovnaký, ako svetlo samotné, čím predstavuje efektívnu náhradu a kvalitnú opravu autoskla.
Oprava autoskla zabezpečí aj obnovenie pôvodnej pevnosti a stability skla, čo je rozhodne dôležitý atribút najmä pri prípadnom náraze. Pre vodiča znamená takáto oprava aj oveľa lepšie optické vlastnosti v mieste pôvodného poškodenia, vďaka ktorým vidí ďaleko lepšie. Zo štatistík vyplýva, že až 80% prasklín, ktoré sú spôsobené úderom kameňa je opraviteľných v prípade, že prasklina nekončí v okraji skla.
Prečo si nechať opraviť autosklo?
Dôvodov pre opravu je hneď viacero. Prvým je finančný – bez havarijného poistenia by ste siahali v prípade výmeny veľmi hlboko do vrecka. S pôvodným – originálnym čelným sklom má Vaše vozidlo v prípade predaja o niečo vyššiu hodnotu. Taktiež ani policajti neradi vidia praskliny v zornom uhle vodiča. Pár desiatok eur alebo zadržanie technického osvedčenia môže byť tak aj Váš ortieľ. Druhý dôvod je technický – pozeráme sa najmä na absenciu tesnosti, ale aj na to, že prasklina má tendenciu sa rozširovať aj ďalej.
Aké typy autoskiel sa dajú opraviť?
V súčasnosti je možné opraviť v podstate akékoľvek autosklo. Hovoríme najmä o dvojvrstvových sklách, ktoré sú číre, tónované, ale aj reflexné. Opravovať sa však nedajú bočné ani zadné kalené sklá, ktoré sa v prípade rozbitia rozpadnú na množstvo malých kúskov. K lepším vlastnostiam autoskla napomáhajú najmä fólie, ktoré držia sklo pohromade a zvyšujú tak jeho celistvosť. Prasklina je však viditeľná aj po oprave, avšak len veľmi minimálne. Žiaden servis nedokáže opravu realizovať tak, aby po praskline nezostala stopa.
Na čo netreba zabúdať?
Opravu by ste nemali odkladať na „neskôr“. Nie však v každom servise realizujú opravu v súlade s určitými zásadami. Na čo teda netreba zabúdať?
Mechanik by mal najskôr poriadne odstrániť nečistoty. Po zbavení sa nečistôt musí naniesť špeciálnu živicu, ktorá vytvrdne pomocou UV lampy. Takéto opravenie živicou je možné do veľkosti krátera približne jednoeurovej mince. Samozrejme, okolo krátera nemôže vzniknúť klasický pavúk, ktorý signalizuje celoplošné poškodenie skla. Práve vyššie spomenutá špina a jej odstránenie z krátera rozlišuje servisy na kvalitné a menej kvalitné.
Ak sa oprava zrealizuje v čo najkratšom čase, môžete tak predísť ďalšiemu praskaniu skla a jeho namáhaniu. V domácom prostredí môžete na rýchlu pomoc využiť aj klasickú lepiacu pásku bez farby, s ktorou aspoň udržíte terajšiu celistvosť skla.
Lepenie skla je pomerne náročná záležitosť. Okrem použitia správneho druhu lepidla je nutné, aby ste zvolili aj vhodný spôsob nanesenia či osadenie okna. Oprava sa zvyčajne nedá príliš urýchliť, keďže lepidlo musí poriadne vyschnúť a vytvrdnúť. Opravované miesto je dôležité aj zo spodnej časti nahriať, čím sa konečný efekt stáva ešte kvalitnejším.
Likvidátori poisťovne sa zvyknú aj informovať, či čelné sklo bolo vybavené vyhrievaním alebo dažďovým senzorom, respektíve svetelným senzorom. Vždy je lepšie, ak by ste sa uistili, či sú vyššie spomenuté diely súčasťou navrhovanej opravy. Senzory by ste pokojne mohli zbaviť funkčnosti práve tým, že sa sklo opraví.
Ako si vybrať vhodný servis?
Ak už sa obzeráte po servise, rozhodne poškuľujte viac po kvalite, ako len cene. Platí, že sklo je súčasťou Vašej bezpečnosti a preto to nie je vhodné miesto na šetrenie financií. Opravu autoskla pravdepodobne nezvládnete len v domácich podmienkach, keďže potrebujete minimálne prístroj pre jeho nahrievanie, lepidlo, nástroje pre odstránenie nečistôt a samozrejme skúsenosti, ktoré budú najmä pri modernejších vozidlách vybavené rôznymi systémami chýbať.