Ako sa starať o turbodiesel, aby vám neodišlo turbo?
Aj v dnešnej modernej dobe si vyžaduje auto s naftovým motorom veľmi špecifický prístup. Turbodiesel trápi mnohých vodičov, a to najmä v starších autách, ktoré už majú čo-to najazdené. Práve tu možno počuť rôzne zvuky, ktoré neveštia nič dobré či práve tieto vozidlá štandardne poskytujú ukážkové príklady toho, prečo je lepšie navštevovať servis včas, nešetriť na oleji či jazdiť s autom oveľa ľudskejšie. Aby vám turbo vo Vašom vozidle „neodišlo“, pripravili sme si pre vás súhrn tých najdôležitejších aktivít a poznatkov, ktoré aj vás možno prinútia zmeniť štýl jazdy či investovať zopár eur do údržby.
Nafta
Všeobecne pri turbodieseloch platí, aby ste si dali pozor na tankovanú naftu. Vyhnite sa všetkým lacným naftám, ktoré nájdete už dnes bežne aj na dedine. Oveľa lepším riešením je tankovať na overených čerpacích staniciach, ktoré si udržujú vysoký kvalitatívny štandard. Na Slovensku je však nafta o niečo menej kvalitná ako v zahraničí, predovšetkým Rakúsko či Nemecko sú krajiny, ktoré sa môžu pýšiť ďaleko lepšou kvalitou. Z času na čas nezabudnite do nafty pridať aj aditívum, ktoré dokáže „čistiť“ zanesené časti motora a je rozhodne „vitamínom“ pre motor.
Navštívte včas svoj servis
Servsnú prehliadku netreba podceňovať. Aj keď je dnes trend pomerne jasný – naťahovať intervaly na čo najdlhšie obdobie, raz do roka by sa Vaše auto malo ocitnúť v rukách technika. Okrem toho, že sa skontroluje vozidlo, dokážu sa odhaliť aj jeho budúce problémy a chyby, ktorým sa dá ešte včas predísť. Pokojne to môže byť problém s kladkami či remeňom, unikajúcim olejom či zanášajúcim sa filtrom pevných častíc. Vždy je dobré, ak preveríte auto aj na diagnostike a skontrolujete ho tak aj prostredníctvom chýb nájdených počítačom.
Na oleji sa neoplatí šetriť
Na slovenskom trhu je množstvo výrobcov oleja, avšak len niektorí z nich sú schopní vyrobiť olej kvalitný a vhodný pre Vaše vozidlo. Najdôležitejším atribútom pri výbere je samotná špecifikácia oleja, druhoradá je značka. Nechajte si však trochu oleja aj vo fľaši, aby ste ho v prípade potreby mohli doplniť do motora. Najmä staršie turbodiesle sú na oleji jednoducho závislé a treba ho dopĺňať v pravidelných intervaloch.
Pozerajte na teplotu motora
Turbo dokážete perfektne chrániť pred poškodením aj postupným zahrievaním motora. Tým, že za studena nebudete trieliť vysokou rýchlosťou vo veľkých otáčkach predlžujete jeho životnosť, ako aj životnosť motora. Štandardne motoru trvá aspoň 10 km v letnom období, kedy sa dostane na prevádzkovú teplotu. V zime je to aj dvojnásobok, preto buďte s „ťažšou“ nohou na plyne veľmi opatrní.
Jazdite plynule a dlho
Určite sa snažte o čo najplynulejšiu jazdu. Vyhnite sa rôznym naháňačkám, ktoré sú charakteristické viac pre benzín. Turbo a turbodiesel sa veľmi dobre cítia v pokojnej, ale celkom svižnej jazde. Vyhovujú im otáčky niekde medzi 1800 – 2500. Ak už potrebujete zrýchliť a po zrýchlení zastaviť, rozhodne nechajte Váš motor odpočinúť. Aspoň pol minúta mu stačí na to, aby zasa zregeneroval a motor ste mohli s čistým svedomím vypnúť. Ak by ste používali motor len do povedzme 10-15 km, môžete ho veľmi rýchlo odrovnať a postupne uvažujte nad jeho výmenou.
Keď už začne pískať ...
Písanie rozhodne neveští nič dobré. Takéto neprirodzené pískanie často spôsobuje mechanické poškodenie rotora, ktorý nasaje nečistotu a stratí tak vyváženosť. V takomto poškodenom rotore sa veľmi rýchlo začne objavovať vôľa a rotor začne kmitať. Ak je vôľa príliš veľká, turbo nedokáže vyvinúť potrebný tlak a spotrebováva množstvo oleja. S takýmto turbom sa nedá jazdiť donekonečna, aj preto je nutné v prípade piskotu navštíviť Váš servis.
Olej v saní nemá čo hľadať
Ak už je turbodúchadlo poškodené, motor začína spaľovať viac oleja, ktorý sa do sania dostáva okolo jeho ložísk. Radikálne sa tým znižuje jeho životnosť. Olej sa, samozrejme, nedokáže efektívne spáliť, vytvárajú sa rôzne usadeniny a zaťažuje sa katalyzátor. Okrem toho sa usadeniny vytvárajú aj na povrchu piestov, ktoré zabraňujú normálnemu chladeniu a vytvára zbytočnú izolačnú vrstvu.
Záver: Vymieňajte pravidelne olej, vzduchové a ostatné filtre, snažte sa jazdiť skôr ľudsky, ako agresívne a majte na pamäti, že často prevencia je tým najlepším liekom.