Výmenu brzdových doštičiek zvládnete aj sami
Brzdové doštičky sú súčasťou kotúčových bŕzd a sú jedným z veľmi dôležitých častí brzdového systému každého automobilu. Od kvality a opotrebovania brzdových doštičiek závisí vaša bezpečnosť a preto by ste im mali venovať zvýšenú pozornosť. Brzdové platničky premieňajú trením kinetickú energiu vozidla na tepelnú, pričom môže vznikať teplota až do 700°C. Brzdový strmeň sa skladá z dvoch brzdových doštičiek, ktorých trecie plochy smerujú k rotoru. Keď stlačíte brzdy, brzdový strmeň pritlačí obe doštičky dohromady do otáčajúceho sa rotora a tento proces spomalí resp. zastaví vozidlo. Brzdové doštičky a kotúč sa tým pádom „prilepia“ a vytvárajú trenie, ktoré spôsobí brzdenie vozidla.
Ako často sa menia brzdové platničky?
Životnosť brzdových platničiek môže byť veľmi rozdielna, a pohybuje sa v rozsahu od 50 000 po 150 000 najazdených kilometrov. Ich opotrebovanie a frekvencia výmeny závisí od mnohých faktorov, z ktorých najdôležitejší je určite "štýl" vášho brzdenia. Ak jazdíte športovo a agresívne, životnosť vašich platničiek bude výrazne niššia ako u šoféra, ktorý brzdu nepoužíva prudko, pri brzdení myslí dopredu, spomaľuje motorom, jazdí "na dojazd" a podobne. V neposlednom rade závisí živostnosť vašich brzdových doštičiek aj od tvrdosti použitého materiálu. V extrémnych prípadoch môžu napr. mäkké brzdové platničky vydržať aj 5x dlhšie ako tie tvrdé. Ešte netreba zabudnúť aj na to, že počas brzdenia sa zvyšuje záťaž na prednej osi, pričom na zadnej osi sa znižuje. Dochádza tým teda k väčšiemu opotrebovaniu predných brzdových platničiek než zadných.
Aký materiál a značku si vybrať?
Existuje veľa druhov a výrobcov brzdových doštičiek v závislosti od využitia. Od veľmi mäkkých a agresívnych (napr. v závodných autách) až po tvrdšie, odolnejšie a menej agresívne materiály. Väčšina výrobcov vozidiel odporúča konkrétny druh brzdových doštičiek pre svoje vozidlá (spýtajte sa svojho predajcu alebo u najbližšieho automechanika). Vždy musíte opatrne postupovať pri výmene neštandardných doštičiek, pretože v takomto prípade sa môže rozsah prevádzkových teplôt líšiť. U vozidiel, ktoré majú časté poruchy bŕzd, je možné tento problém eliminovať kvalitnejšími a agresívnejšími brzdovými platničkami. Čo sa týka použitého materiálu, jeho rôznorodosť siaha od azbestu až po organické alebo polo kovové formulácie. Každý z týchto materiálov má svoje výhody aj nevýhody čo sa týka šetrnosti životného prostredia, opotrebovania, hluku či brzdiacej schopnosti. Ako už bolo povedané, každý automobil má svoje individuálne potreby a taktiež aj brzdové doštičky nie sú výnimkou. Čo sa týka typu, sú najvhodnejšie tie, ktoré vám odporučí váš predajca. Čo sa týka kvality, existuje mnoho svetových značiek, ktoré sú kvalitné, cenovo dostupné a dokážete si ich jednoducho zakúpiť. Medzi najznámejšie značky v tejto oblasti patria jednoznačne EBC Brakes, Wagner, Brembo, Ferodo, či Akebono. Kúpou od týchto velikánov autodielov si môžete byť istí.
Výmena brzdových platničiek krok za krokom
Neplaťte zbytočné peniaze predraženým autoopravovniam. Väčšina automobilov má už ľahko vymeniteľné brzdové doštičky. Pomocou jednoduchého náradia a s trochou času môžete ušetriť desiatky eur. Postupujte podľa týchto krokov a brzdové doštičky vášho tátoša si dokážete vymeniť aj sami doma. K výmene budete potrebovať:
- krížový kľúč na kolesá
- svorku
- vidlicový alebo nastaviteľný kľúč ( v závislosti od typu vozidla)
- imbusové kľúče
- kladivo
- malé pružné lanká s hákom
Príprava pred výmenou
Uistite sa, že máte pred výmenou brzdových doštičiek všetko pripravené. Najdôležitejšie je, aby ste si uvedomili, ako pri každej manipulácii s vozidlom, že bezpečnosť je na prvom mieste. Budete demontovať kolesá, preto sa presvedčte, že vaše auto je dostatočne zdvihnuté do vzduchu a je pevne istené. Taktiež nezabúdajte, že prevencia je najdôležitejšia, preto by ste mali svoje brzdové doštičky kontrolovať pravidelne.
Postup krok za krokom
1.
Brzdové doštičky nemôžeme odstrániť, pokiaľ sú kolesá pripevnené. Preto odstráňte pomocou krížového kľúča skrutky kolesa. Hornú skrutku si nechajte nakoniec, zaistí vám, že koleso po demontáži ostatných skrutiek nespadne a bude sa vám jednoducho odoberať po odmontovaní poslednej matice.
2.
Pri mnohých typoch automobilov je ďalším krokom odstránenie brzdového strmeňa tak, aby sa brzdové doštičky vysunuli nahor. Na zadnej strane strmeňa nájdete z oboch strán skrutky. Odstráňte ich imbusovým kľúčom a odložte nabok.
3.
Pridržte strmeň a potiahnite ho smerom nahor, pričom ním krúžte, aby ste ho mohli jednoducho odstrániť. Ak to nepôjde, jemne po ňom pobúchajte kladivom, aby sa uvoľnil. Vytiahnite ho von a položte smerom nabok, aby sa v žiadnom prípade nedotýkal brzdovej hadice. Ak máte možnosť ho bezpečne umiestniť, je to v poriadku. Ak nie, použite malé pružné lanká s hákmi a zachyťte nimi strmeň o vhodné miesto. Nedovoľte, aby sa strmeň dotýkal brzdovej hadice, pretože to môže viesť k jej poškodenia, či dokonca celkovému zlyhaniu bŕzd.
4.
Predtým, než odstránite staré brzdové doštičky, všimnite si usporiadanie všetkých komponentov. Ak sú v okolí doštičiek malé kovové spony, zapamätajte si v akej polohe sa nachádzajú. Vďaka tomu to všetko jednoduchšie poskladáte späť. Ak vám to pomôže, kľudne si to aj sfoťte.
5.
Po odstránení strmeňa by sa mali brzdové doštičky vysunúť samé. V nových autách to ide automaticky, v tých starších si budete musieť dopomôcť jemnými poklepaniami kladivom.
6.
Ak brzdové doštičky malé kovové spony, posuňte ich nabok a po vysunutí brzdových doštičiek vložte na ich miesto nové, presne do otvorov s kovovými klipmi. Nezabudnite ich upevniť presne tak, ako boli predtým, aby sme predišli akémukoľvek poškodeniu.
7.
Keď ste sa dostali sem, nie je na škodu skontrolovať hneď aj brzdové kotúče.
Podľa miery opotrebovania brzdových doštičiek sa strmeň prispôsobuje tak, že stále budete mať dostatočne silné brzdy po celú dobu životnosti doštičiek. Ak sa pozriete na vnútornú stranu strmeňa, uvidíte okolo piestu výstupky. Tie tlačia na brzdové doštičky zo zadnej strany.
- Prišiel rad na svorku. Umiestnite jej koniec so skrutkou oproti piestu a druhý koniec svorky na zadnú stranu zostavy strmeňa. Teraz pomaly utiahnite svorku tak, kým sa piest ľahučko dostane cez brzdové doštičky.
- So stlačeným piestom by ste mali ľahko posúvať strmeň cez nové brzdové doštičky. Keď to máte nastavené, použite skrutky, ktoré ste na začiatku odstránili a pevne ich dotiahnite.
- Zošliapnite brzdový pedál a niekoľkokrát sa uistite, že máte solídny tlak bŕzd. Prvé alebo prvé dve stlačenia budú jemné nakoľko piest si musí nájsť svoj nový štartovací bod na zadnej strane doštičky.
- Primontujte späť koleso a ubezpečte sa, že sú skrutky a matice poriadne dotiahnuté. Dvojitá kontrola nikdy nie je na škodu.
A máte hotovo! Je to dobrý pocit, že?
Peter
Este par takych mudrych navodov a automechanici su bez roboty .... gratulujem
reply